ALLE FORTJENER Å LYKKES MED Å
DETTE TROR VI PÅSpill av videoen for å se hvorfor vi har laget Superlæring.
|
|
ØKT LÆRING, ØKT MESTRING
Gode studieteknikker gir større læringsutbytte som bidrar til økt mestringsfølelse og bedre resultater. I følge John Hattie sin metastudie av studieteknikkopplæring fra 1996 «Effects of learning skills interventions on student learning: a meta analysis» har studieteknikkopplæring en effect size på hele 0.77. Slik kan studieteknikkopplæring bidra til økt tilfredshet, økt gjennomstrømning og lavere frafall. |
FERDIGHET FOR LIVET
I en høyteknologisk samfunn hvor opptil 50% av alle jobber forventes å forsvinne de neste 20 årene grunnet automatisering, er det å kunne lære effektivt blitt viktigere enn noen gang. Derfor betgner EU kompetanse i 'å lære" som en kjernekompetanse i det 21. århundre og arbeidsgivere vil fremover i større og større grad etterspørre kompetanse i å lære. Selskaper som Google har allerede lagt om sin rekrutteringsstrategi og legger nå mer vekt på evnen til å lære enn formell kompetanse. |
KRAV I SKOLEN FRA 2020
I den overordnede delen av den nye læreplanen fra 2020 er 'Å lære å lære' nedfelt som ett av fem prinsipper på lik linje med "Kompetanse i fagene" og "Grunnleggende ferdigheter". Her står det nedfelt at "Skolen skal bidra til at elevene reflekterer over sin egen læring, forstår sine egne læringsprosesser" og at "Opplæringen skal fremme elevenes motivasjon, holdninger og læringsstrategier, og legge grunnlaget for læring hele livet." |